Att kontinuerligt attrahera nya webbplatsbesökare är essentiellt för en e-handels överlevnad. I denna artikel tänkte därför Albin Sandberg, SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, dela med sig av tre tips för att driva mer trafik till din webbshop.

 

Optimera dina bilder för visuellt sök


Till visuellt sök hör de tekniker som kan användas för att göra sökningar med bilder istället för ord. Det finns många plattformar som erbjuder denna teknik, men jag kommer framförallt att fokusera på sökjätten Googles teknik – Google Lens.  I korta drag kan du med Google Lens söka vad du ser. Hittat en snygg soffa? Rikta helt enkelt din mobilkamera mot den och bli sedan presenterad för webbshoppar som tillhandahåller liknande soffor. Samma princip kan såklart tillämpas på andra typer av heminredning, men också på kläder och andra produkter. Sedan en tid tillbaka har tekniken även implementeras på Googles vanliga bildsök:

Personligen tror jag att det visuella söket har chans att helt revolutionera hur människor använder sökmotorer för att hitta produkter att shoppa. Något som innebär stora möjligheter för dig som e-handlare!

För att optimera dina bilder för visuellt sök, kan du:

  • Se till att använda högkvalitativa bilder
  • Ladda upp flertalet produktbilder – gärna från olika vinklar
  • Lägga till alt-text på dina bilder
  • Komprimera dina bilder
  • Lägga till en sitemap för bilder

Dra nytta av Youtube-videos

Under de senaste åren har vi sett hur Google låtit videoklipp (och andra ”Rich Search Results”) ta allt mer plats bland sökresultaten. Vid allt fler sökningar är det inte ovanligt att man möts av följande syn:

 

 

Som du kan se visas videoklipp allra högst upp och genererar därför en hel del klick. Med andra ord potentiella besökare till din webbplats. Genom att ladda upp videos till Youtube och hänvisa till artiklar eller produkter på din sajt i dess beskrivning, kan du generera en hel del nya besökare:

 

Marknadsför produkter via Google Shopping

Det är däremot inte enbart videos som tagit mer plats bland sökresultaten under de senaste åren. Även köpta annonser har fått allt större utrymme. När det kommer till köprelaterade söktermer (som kretsar kring produkter), är det framförallt så kallade Shopping-annonser som syns:

 

 

Genom att marknadsföra dina produkter via Shopping-annonser, kan du således öka antalet webbplatsbesökare och försäljningar på din webbshop. Du skapar dessa annonser via Google Ads.

Avslutningsvis
Där har du det – tre tips för att driva mer trafik till din e-handel. Förhoppningsvis kan du använda dessa för att öka såväl webbplatsbesökare som försäljningar från din webbshop!

Läs mer:

Vill du veta mer om Billmate och våra produkter? Här har vi samlat några artiklar om alla våra smarta funktioner och andra tips:

Med Billmate väljer din kund om de vill betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning via 10 banker. Vi kan även erbjuda det populära betalsättet Swish. Vi tror inte på långa bindningstider eller andra dolda kostnader, därför har vi helt slopat bindningstider. Vi kallar detta 100% nöjd kundgaranti. Vi har kunder inom alla möjliga branscher och vi har stor och bred kunskap inom betallösningar. Vill du veta mer? Kontakta oss – vi finns här för dig!