En av de vanligaste frågorna som e-handlare frågar sig är hur man ökar konverteringen i sin butik. Vi går igenom fem saker som kan vara bra att tänka på!

Vi på Billmate möter många e-handlare som frågar oss hur man ökar konverteringen i sin butik. Vi har därför samlat några av våra bästa tips som kan öka konverteringen.

Var tydlig

Var säker på att kunden snabbt hittar vad den söker. Om det är för många steg kommer köparen troligen söka sig till en annan butik. Försök därför ha ett tydlig struktur på din butik som lotsar konsumenten till ett köp. Det gäller allt från en bra sökfunktion till lättnavigerade produktkategorier som gör att kunden lättare hittar vad de letar efter.  Du ska ha ett bra flöde som leder till ett köp, från lagd beställning till betalning. Ha tydliga call-to-actions som uppmanar kunden till vad de ska göra.

Ha en design som passar alla enheter

Fler och fler använder sig av mobilen när de ska handla på nätet. Se därför till att du har en butik som är lika tydlig på desktop som på mobil. Här kan det vara ett bra tips att ta hjälp av vänner och bekanta. Hittar de vad de söker? Fungerar sidan i olika mobiltelefoner och surfplattor? Kom ihåg att ha välskrivna produkttexter – det är viktigare än många tror. Felstavningar och skrivfel ger ett slarvigt intryck och kan leda till att kunden inte tycker att din butik ger ett seriöst intryck.

Är du unik? Visa det!

Vad har du och din butik som ingen annan har? Varför ska kunderna handla av just dig och inte någon konkurrent? Det behöver inte handla om konkurrenskraftigt pris, utan kan vara att du har snabba leveranser, en riktigt grym kundtjänst, ett brett sortiment och så vidare.
Med andra ord: Hitta din USP:ar (Unique Selling Point)!

Satsa på merförsäljning

Ta fram erbjudanden som lockar till att handla mer och att kunden kommer igång. Exempel på det kan vara att visa vilka produkter som passar ihop, mängdrabatt, fri frakt om man handlar för en viss summa och  ha en topplista där du visar vilka produkter om är mest populära bland dina andra kunder. För att få kunden att handla hos dig igen kan du bjuda på rabatt eller fri frakt vid nästa köp.

Erbjud en stor variation av betalsätt

Många kunder lämnar butiken i kassan på grund av att den inte erbjuder det betalsätt som kunden önskar. Se därför till att ha en betalleverantör som gör att du kan ha de mest populära betalningsmetoderna som till exempel, faktura, kortbetalning och Swish,

Med Billmate väljer din kund om de vill betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning via 10 banker. Vi kan även erbjuda det populära betalsättet Swish. Vi tror inte på långa bindningstider eller andra dolda kostnader, därför har vi helt slopat bindningstider. Vi kallar detta 100% nöjd kundgaranti. Vill du veta mer? Kontakta oss – vi finns här för dig!