Maria Eckerwall är VD på Top Visible, som är en digital byrå som arbetar med strategisk rådgivning, kampanjhantering och kurser inom digitala medier. Hon har jobbat med onlinemarknadsföring sedan 2006, och är certifierad i både Google Adwords och Google Analytics. Nedan finner du hennes 5 bästa tips för hur du lyckas med din Google AdWords annonsering.

1)    Effektivisera din annonsering och spara pengar med negativa sökord
Det finns ord som kan betyda mer än en sak och särskilt i olika sammanhang. Ett exempel är ordet fluga. Hur tror ni att Google tolkar den sökfrasen?

5tips adword

Sökresultatet visar en sökning på ordet “fluga”. Som ni ser får vi lite olika resultat bland annonserna och i det organiska resultatet. Ni förstår att Google kan bli förvirrade.

Hur kan ni då göra för att få Google att förstå ert syfte? Om ni säljer flugor som man knyter runt halsen då kan ni göra så att ni blockerar ord som har med insektsflugan att göra och riskerar då inte att synas för dem. Sådana ord kallas för negativa ord. I detta fallet är exempel på negativa sökord

-insekt
-medel
-spray
-smäck

Hur gör du? I ditt konto lägger du in negativa sökord på fliken för sökord, under din lista med sökord. Där finns en blå länk där det står 

negativasökord

Klicka på den och följ instruktionerna!

2)    Syns ordentligt på mobilen
Det har väl knappast undgått någon att mobiler är ganska så hett just nu. Säg den som inte har ont i nacken av allt mobilsurfande? Därför är det viktigt att du tänker på att se till så dina annonser syns optimalt i mobilen. Det finns 3 sätt att optimera annonser för mobila enheter:

1)    Höj dina mobila bud
2)    Anpassa dina annonser så att de blir mer mobilvänliga (tänk kortare och mer direkta meningar och ord)
3)    Skriv mobilanpassade webbplatslänkar

Detta är framförallt viktigt under semestertider då färre tar med sig sin dator eftersom vi klarar oss så långt enbart på mobilerna.

3)    Att vara först är inte alltid bäst – testa olika positioner
De flesta annonsörer har ambitionen att ligga först i sökresultatet! Att ligga högt i Googles sökresultat är absolut målet för er annonsering och er sökmotoroptimering. Men det är inte nödvändigtvis första platsen som leder till bäst resultat. Vi har testat en del och upptäckt att det är många som uppnår bättre försäljningsresultat om de ligger på en lägre placering. Dessutom är klickpriserna något lägre.

Kolla igenom dina sökord och identifiera de som du tycker är för dyra. Kolla vilken placering du har på dessa ord. Är du beredd att gå ner någon placering kan du justera ner ditt bud för de sökorden och spara en liten slant! Ge det 2-4 veckor och utvärdera.

4)    Ta så mycket plats ni kan i sökresultatet – utnyttja alla tillgängliga tillägg
Har du upptäckt att Google visar olika länkar och tillägg under själva annonstexten? Det finns i dagsläget 6 olika tillägg:

  • Webbplatslänkar – här kan du lägga till extra länkar under annonsen som leder till olika sidor på din webbplats
  • Adresstillägg – koppla annonsen till en fysisk adress
  • Samtalstillägg – släng in ditt telefonnummer – direkt i annonsen!
  • Apptillägg – koppla annonsen vidare till Google Play eller AppStore där man kan ladda ner er app
  • Recensionstillägg – lägg in kundernas recensioner
  • Beskrivningstillägg – berika annonsen med korta beskrivningar om varför man ska välja er

Var hittar du dessa? Det finns en flik som heter “Tillägg”. Klicka på den så kommer du kunna klicka på en rullgardinsmeny och se vilka tillägg som finns tillgängliga i ditt konto. Tänk även på att i Webbplatslänkar utnyttja de beskrivande raderna och inte enbart rubriken.

5)    Skriv bra annonstexter
Tänk till när ni skriver era annonstexter men framför allt ska ni skriva annonser som er kund eller potentiella kund gillar att läsa.

  • Mitt första tips är att skriva själva sökordet eller sökfrasen i rubriken. Då fångar du sökarens intresse direkt.
  • Ett annat tips är att baka in en “call to action” – alltså en uppmaning. Och vad är då detta? Jo svaret på den fråga borde vara ganska likt vad syftet med din sida? Köpa? Beställa? Bli medlem? Information? Kontakt?
  • Inkludera gärna ett erbjudande. Vem kan motstå en riktigt bra deal?

Lycka till med er annonsering!