Vad ska du sälja och vad skiljer dig från dina konkurrenter?

Hamnar du i en bransch där många säljer vad du tänkt sälja, så behöver du fokusera på dina USPar.
USP eller Unique Selling Points är vad dina produkter skiljer sig jämfört med dina konkurrenter. Detta kan vara allt från 100% ekologiskt material till handgjorda i Sverige.
I en konkurranssatt bransch är det viktigt att sticka ut. Så vad har du för USPar?

Finn din målgrupp 

Är det första gången du skapar en e-handel kan det vara svårt att veta var dina potentiella kunder rör sig.
Utan någon data att arbeta med kan det vara ännu svårare. Vi alla har varit där och det är något som tar tid att bygga upp.

Här gör man en så kallad målgruppsanalys. Detta kan göras på flera olika sätt både med och utan data i grunden. Att göra det utan data kan dock ge vilseledande resultat, men det är också hypoteser man arbetar med.
Man gissar helt enkelt vad man tror att ens målgrupp kan vara.
Vill man så kan man lägga lite pengar på egna undersökningar för att samla in statistik. För att få ett rimligt resultat säger man att man ska nå 300 svar.

I en målgruppsanalys ingår alltid personas. En persona är ganska utförlig version av en kund. Här brukar man få med bland annat kön, ålder, yrke, behov och mål. Detta kan skapas redan innan man börjar sälja via sin e-handel, men kan vara bra att göra om någon månad efter start.
Hur man gör målgruppsanalys med data är lite lättare. Här kan man kolla via Google Analytics vad för person din målgrupp är och skapa personas utifrån dem.

Hur ska dina kunder hitta dig?

Väl när du har fått ett hum om vad för målgrupp du vill nå, är det dags att tänka på hur du ska hitta dem. Även hur dem ska hitta dig.
I den digitala världen pratas det mycket om bland annat SEO, PPC, SoMe marketing etc.
Detta kan vara svårt för en nybörjare att förstå, men gillar man utmaningar ska du absolut ta dig tid och lära dig detta.

Här är en kort sammanfattning av vad orden betyder och vad du ska göra:

 

SEO – Sökordsoptimering.

Här optimerar du din hemsida för on- och offpage. Onpage berör det du ser på din hemsida, det vill säga ditt innehåll. Vare sig det är sökord du vill rankas på, interna länkar mellan dina sidor eller optimering av titlar och url:er är det inom onpage biten.

För att hitta nya sökord eller se volym på existerande sökord kan du kolla in Sökordsplaneraren. Ett gratisverktyg från Google som även de mest erfarna använder.

Offpage är det som är utanför din hemsida, exempelvis länkar från andra hemsidor till din egna sida. Relevanta länkar från andra hemsidor kan stärka din närvaro hos Google och hjälpa dig rankas högre upp i SERPen (Googles sökresultat).

Är du nybörjare på SEO rekommenderar vi att du läser Pineberrys bok ”Guldläge på nätet”. Här går de igenom väldigt simpelt hur SEO fungerar och vad du ska tänka på vid optimering av din hemsida.

 

Även ett väldigt bra verktyg för att se hur snabbt din hemsida laddas in och vad du kan förbättra, rekommenderar vi att du skriver in din url i Pagespeed insight. 

 

PPC – Pay per click

PPC är ett verktyg där du betalar för att synas på ett visst sökord. Ett populärt exempel på detta är Google Ads.

I Google ads, som även det är ett gratisverktyg, har man möjlighet att köpa sökord att synas på. Här finns även flera alternativ var din annons kan synas som på Google eller på Youtube.
Exempel på företag som annonserar på ordet ”jeans”:

Vill du lära dig med om PPC finns det en mängd bra videos på Youtube och Guider på Google om just detta.

 

SoMe marketing

Det är bevisat att sociala medier är en nyckeldel för att utöka trafiken på sin hemsida. Här är det lätt att länka till befintliga produkter, blogginlägg eller formulär. Man har också möjlighet att annonsera på dessa plattformar via deras Businessverktyg.

Vid annonsering genom Facebook business har du möjlighet att skräddarsy din målgrupp med intresse. Säljer du båtar är kanske hav, Stockholmsskärgård och resor något som hade varit bra intressen att välja.

Google analytics/G4 och Google Search Console – VIKTIGT!

Två av de viktigaste verktygen enligt oss är Google Analytics och Google Search Console.

Förstnämnda har också en ny version som lanserades hösten 2020 vi rekommenderar du sätter upp.
Google analytics ger dig data om vad det är för trafik du har fått in på din hemsida. Här kan man lätt se demografi, geografi, ålder och vilka sidor som ger mest trafik.

Google Search Console är mer ett tekniskt verktyg men väldigt bra att ha till hands. Här får du bland annat uppdateringar av Google när något är fel på din hemsida, vilka sökord som besökarna har skrivit in för att komma till dig och hur sidupplevelsen är för dina besökare.
Search Console är också bra verktyg när du precis startat din hemsida eller gjort en stor ändring och vill att Google ska indexera (kolla igenom) din hemsida snabbare.

Även här man laddar upp sin sitemap. Sitemap är en slags karta över hur din hemsida är uppbyggd. Har du en liten hemsida med 500 url eller mindre, är du inte i behov av en sitemap. Däremot rekommenderas för större hemsidor att skapa och ladda upp här via.

 

 

Välj rätt betallösning

Sista tipset vi har är att skaffa dig en bra och säker betallösning till din e-handel.
Här är det viktigt att kunna erbjuda flera betalsätt då alla föredrar olika sätt att betala.
Billmate har skapat just denna lösning som integrerar med flera olika plattformar. Allt för att kunna ge dig som kund en större möjlighet för dina behov.

Vi erbjuder de mest använda betalsätten i vår checkout som Swish, Faktura, Delbetalning, Kortbetalning och Banköverföring.

Är du intresserad av att läsa mer om våra betallösningar ladda ner vår broschyr här.