Jacob Jarnvall är expert på konverteringsoptimering. De senaste åren har han hjälpt alltifrån stora försäkringsbolag till mindre e-handlare med att förbättra sin konvertering. På sajten Konvertering.nu säljer han sin bok “Konverteringsoptimering – Från besökare till kund”, där han tar betalt med vår superenkla och smarta betaltjänst Billmate Simple. Nedan bjuder Jacob Jarnvall  på 5 starka tips för hur du kan få högre konvertering på din e-handelssajt.

Varje e-handelssajt är unik och det som höjer konverteringen för en sajt behöver inte alltid göra det för en annan. Tipsen nedan är dock sådana som, enligt min erfarenhet, nästan alltid generar både högre försäljning och nöjdare besökare. Testa så får du se!

1. Sökare konverterar
Besökare som hittar en produkt via en sökfunktion konverterar generellt sätt oftare än dem som använder till exempel kategorilänkar. Det är således ingen tillfällighet att stora sajter som Amazon, Ebay, Blocket och Tradera har stora sökfält centralt placerade. Följ deras exempel. Se till att din e-handelssajt också har en väl fungerande och prominent placerad sökfunktion.

2. Acceptera alla format av data.
På tok för många e-handelssajter tvingar användare att skriva in data i ett visst format i formulär. Min erfarenhet är att detta skapar onödig frustration, och i värsta fall kan få potentiella kunder att lämna sajten. Om användaren skriver personnumret med eller utan 19 i början eller om bindestreck används eller inte ska inte spela någon roll. Acceptera alla format av data!

3. Framhäv inte rabattkodfältet
Många människor är rabattkodsjägare. Det innebär att de, när de är på väg att checka ut på din sajt och ser ett rabattkodsfält, börjar googla efter rabattkoder. Risken finns att de då tappar momentum, stöter på en konkurrents sajt i sökresultaten eller blir distraherade av annat och således inte slutför sitt köp. Framhäv inte rabattkodsfältet men se till så att det ändå är synligt. Ett bra sätt är att gömma fältet och enbart visa det när en besökare klickar på en länk av typen “Har du en rabattkod?”

4. Minimera distraktion.
När du har fått en besökare att gå till kassan med produkt(er) i varukorgen är det ditt jobb att valla dem vidare till ett köp. Det sista vi vill är att de ska överge köpprocessen och istället ge sig ut och fönstershoppa vidare på sajten. Ta därför bort onödiga element som distraherar, exempelvis headern samt alla länkar till andra produktsektioner. Behåll logotypen och låt denna länka tillbaka till startsidan.

Vill du se ett bra exempel? Testa Bokus.se!

5. Fråga efter mer.
När en besökare köpt något från din sajt är de som mest mottagliga. Låt dem därför inte försvinna iväg riktigt ännu utan be dem istället anmäla sig till ditt nyhetsbrev eller gilla din sajt på Facebook.

 

Vill du ta del av fler konverteringstips från Jacob? Besök då https://Konvertering.nu där du kan köpa boken ”Konverteringsoptimering – Från besökare till kund” direkt med Billmate Simple!