Jul, påsk och midsommar i all ära, men Alla Hjärtans dag är faktiskt den högtid som ökat mest i betydelse för detaljhandeln i Sverige under de senaste åren enligt Svensk Handel. För er som driver webbutik är detta ett ypperligt tillfälle att göra något speciellt för era kunder och följare i era digitala kanaler. Med en bra kampanj kan ni i bästa fall ge både ert varumärke och försäljning en boost. Här följer några tips.
1. Byt ut butikens profilbild på sociala medier
Använder ni er av Facebook, Instagram och andra digitala kommunikationskanaler kan ni i samband med Alla Hjärtans Dag tillfälligt ändra er profilbild. Viktigt att tänka på är att bevara igenkänningsfaktorn. Era följare ska kunna känna igen ert varumärke och företag även med den nya profilbilden. Ni kan till exempel lägga till ett hjärta på er profilbild, en liten hälsning eller varför inte göra hela profilbilden hjärtformad?
2. Be era följare dela med sig av egna bilder
Engagera era följare genom att be dem dela med sig av egna bilder! Skapa en specifik hashtag för er Alla Hjärtans Dag-kampanj som era följare sedan använder när de delar till exempel en hälsning till någon de tycker om eller en bild från ett tidigare Alla Hjärtans Dag-minne.
3. Skapa ett erbjudande
Visa att ni tänker på era kunder och följare genom ett Alla Hjärtans Dag-erbjudande i er webbutik. Ni kan till exempel dela med er av en rabattkod, ha ett ”2-för-1”-erbjudande eller ge bort en gratis produkt vid köp av valfri vara i butiken. Att ni inte säljer något man direkt förknippar med kärlek och romantik behöver inte vara ett hinder för en lyckad Alla Hjärtans Dag-kampanj.
4. Arrangera en tävling
Alla Hjärtans Dag är ett bra tillfälle att arrangera en tävling för era följare i social media. Låt dem tävla om ett presentkort, en upplevelse eller speciellt utvalda produkter/tjänster ni erbjuder i er webbutik. Tänk på att man enligt lag inte får lotta ut vinster och låta slumpen avgöra vem som vinner tävlingen. Låt de tävlande motivera varför just de ska vinna, be dem genomföra något där ni sedan väljer det bästa bidraget.
5. Sprid kärlek till era följare
Har man inte tid till att planera en Alla Hjärtans Dag-kampanj behöver man inte göra det så avancerat. Sprid kärlek till era kunder och följare med en enkel hälsning från er företagsprofil.