E-handeln de fysiska butikernas död

I detta inlägg kommer vi att gå igenom handelsutvecklingen. Vilka stora förändringar som verkligen skett under en kort period. Hur snabbt e-handeln vuxit fram och hur den ständigt växer. Vad kan vi egentligen förvänta oss av framtiden när den digitala utvecklingen går så fort fram?

 

Hur e-handel växte fram.

Redan under 60/70-talet så blev det färre men större butiker, under 80/90-talet började även köpcentrum att växa och bli en större del av vårt handelsutbud. På 2000-talet så hände det något, e-handeln började nämligen sakta att växa fram till en nämnvärd storlek och detta med hjälp utav svenskarnas höga digitala närvaro.

Därefter har E-handeln stadigt växt med omkring 10 miljarder per år under en period fram till 2019. Men under 2020 när pandemin bröt ut så ökade tillväxten till hela 35 miljarder och e-handelsförsäljningen tog därmed ett språng på flera år fram i tiden jämfört med tidigare års tillväxttakt. Anledning till detta kan vara att många blev permitterade eller varslade under just denna period vilket gav tillfälle att förverkliga företagsidéer.

Att göra sina ärenden i stan eller på ett köpcentrum när man exempelvis behövde köpa nya saker inför barnens skolstart, var tidigare en självklarhet för de flesta. Men tack vare digitaliseringen slipper man att lägga denna tid på att leta efter produkterna man är ute efter (som man kanske aldrig ens fann i rätt modell eller storlek). På nätet kan man dessutom garantera det bästa priset genom att enkelt jämföra var dem erbjuder lägst pris.

Var står vi idag?

Denna snabba utveckling har resulterat i att gatorna börjar eka tomma runt om i städerna. Mindre butiker finns fortfarande kvar men främst i stadskärnorna. Välkända kedjor har börjat stänga ner massvis av sina butiker och man kan se att många väljer att satsa helt på e-handel i stället. Betjäning över disk som varit en standard sedan långt tillbaka börjar dö ut. Extra tufft blev det 2020 på grund av pandemin då många butiker inte hade något annat val än att stänga igen och även antalet anställda behövde minska rejält.

Fler och fler har dessutom valt att börja handla mat över nätet och valt bort de fysiska matbutikerna. 39% av svenskarna har handlat mat på nätet efter att Covid bröt ut och 7 av 10 uppger dessutom att de kommer fortsätta att göra det nu när restriktionerna försvunnit.

Handeln står fortsatt inför stora förändringar fram till 2030 då allt större del av varorna köps på nätet och coronapandemin har bidragit till att driva på den utvecklingen ytterligare. Redan före pandemin var Sverige topp tre i Europa sett till antal invånare som e-handlat under det senaste året, endast Storbritannien och Danmark hade en högre andel.

Framtiden

Så vad har vi oss att förvänta i framtiden? Har våra fysiska butiker chansen att leva vidare eller är butikerna snart ett minne blott? Att klicka hem varor är också något som ständigt utvecklas och trots all AI-hets (Artificial intelligence) så är fortfarande datorer relativt dumma. Men under de närmsta åren lär de ske mycket och om ett antal år är det möjligt att du ligger i soffan och ser din favoritserie. I din favoritserie får du syn på en soffa som du gärna hellre legat i, då kommer du enkelt kunna trycka på denna för att snart ha en likadan i ditt vardagsrum. Eller får du syn på en bild på en maträtt som du verkligen skulle vilja testa, jo då kan du enkelt trycka på denne för att snart få alla ingredienserna hemskickade till dig från en distributör. Man ser också att drönarleveranser är något som börjat växa fram och börjat bli vanligt i en del länder. Man kan säkert säga att vi går mot en ännu mer digitaliserad värld vilket kan betyda att detta sakta men säkert blir butikernas död!

 

Vad är era synpunkter kring detta? Handlar ni fortfarande i butik eller har ni gått över till att bara handla från nätet?

Vi förstår värdet i att erbjuda en så skräddarsydd och trygg betallösning som passar alla! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag? Då är ni välkomna att kontakta oss på 040-30 35 00 eller info@billmate.se