Varför handlar så många online idag? Den vanligaste anledningen är för att det är enkelt och sparar tid.

74% av alla som handlar online gör det av just denna anledningen. Detta är något alla e-handlare bör tänkta på inför varje liten förändring man gör, fråga alltid dig själv ”gör jag det enklare för kunden?”.

Hur snabbt ska ett köp gå? Här tittar man på hur många klick och steg köpresan innehåller. Man vill att kunden ska kunna genomföra sitt köp med så litet antal klick som möjligt för att kunden inte ska tröttna och börja kolla sina sociala medier eller göra något annat som resulterar i en avbruten köpresa. Människor är generellt otåliga och tröttnar om köpresan är för lång och komplicerad.

Det är mycket viktigt att undersöka vad för betalsätt era kunder vill använda och erbjuda dessa. Detta kan ge er återkommande kunder samt en bättre köpupplevelse för kunden.

Genom att spara uppgifterna av kundens första köp kan leda till att de blir återkommande och nöjda kunder! Då vet kunder att dem inte behöver gå och hämta sin plånbok eller fylla i uppgifter varje gång dem handlar hos er!

Lite fler procentsatser:

  • 46% av de svenska konsumenterna vill helst slippa skriva in sina kortuppgifter varje gång de handlar.
  • 32% har redan sina kortuppgifter sparade i en webbutik.
  • 23% Skulle handlat mer/oftare om de inte skulle behöva skriva in sina kortuppgifter för varje köptillfälle.

Procentsatser och data är hämtat från rapporten Svensk E-handel 2017