Den globala aktören Episerver har gjort en djupdykning i hur konsumentresan ser ut och man kan även konstatera att antalet som handlar på nätet har stabiliserats. Men vad vill egentligen konsumenterna ha?

För att öka försäljningen i sin butik måste man förstå hur konsumentens resa ser ut. Varför besöker konsumenterna din butik egentligen? Svaren kan ligga i den stora och globala undersökning som Episerver har gjort. Här har vi samlat några punkter som du som handlare kan tänka på.

Guida konsumenterna

För att kunden ska slutföra sitt köp krävs vägledning och 83% uppger att första gången man besöker en butik är anledningen något annat än att handla. Det kan handla om prisjämförelse, till exempel. Endast 20 procent av konsumenterna uppger att inköpen är planerade i förväg. För att få kunden att börja handla hos dig krävs alltså något extra. Skapa content kring ditt varumärke för att bygga förtroende och en relation till dina potentiella kunder är något som kan vara en idé att starta med. Bli en del av dina kunders vardagsliv!

Satsa på en sömlös upplevelse

Undersökningen visar att konsumenter uppskattar en sömlös konsumentresa och man är väldigt kräsen med att allt ska gå smidigt. Man har väldigt lite tålamod med en butik som är långsam, trög och svårnavigerad. De tre främsta funktionerna som handlare bör satsa på är fri frakt (67% uppger detta), möjlighet att spåra sitt paket (61%) och tydliga instruktioner och information om returer (52%). Detta är inte helt oväntat och något som konsumenter förväntar sig från handlare. Hur ser det ut på din sida? Kanske var det ett tag sedan du uppdaterade din returpolicy?

Personligt men samtidigt anonymt – två viktiga faktorer

För  konsumenter 2019 är det ungefär lika viktigt att butiker och varumärken erbjuder en personlig upplevelse, samtidigt som man även ska respektera deras anonymitet online. Det innebär att man vill veta på vilket sätt företag använder och lagrar data. I EU har vi GDPR som reglerar hur personuppgifter får hanteras, men då GDPR inte omfattar exempelvis USA och Kina är detta något som bara påverkar konsumenter som handlar mycket utomlands. Men då många konsumenter upplever det som en stor faktor i sin konsumentresa är det alltså mycket viktigt att du på ett tydligt sätt berättar hur personuppgifter hanteras.

Dåligt content får stora konsekvenser

98% uppger att felaktigt eller ofullständigt innehåll på en butik eller mobilen får dem att stoppa sitt köp. Det kan vara lätt att slarva med produktbeskrivningar, men den här rapporten visar att det är viktigt att investera tid i att kontrollera innehållet i din butik.

Sociala medier driver engagemang

Sociala medier fortsätter att vara en maktfaktor i konsumentresan. Hela 55% av konsumenterna har någon gång klickat på en influencers inlägg och uppemot en tredjedel av de här kunderna har slutfört ett köp från inlägget.

Röststyrning växer i popularitet

Trenden med röststyrning har det pratats en hel del om under ett par år nu och man kan se att konsumenterna har börjat använda sig av tekniken mer och mer. 17% använder sig av röstteknik för att handla flera gånger i månaden och 22% använder sig av tekniken för att göra research innan köp. Men det är inte en avgörande faktor för de flesta av konsumenterna utan de ser det mer som en trevlig tilläggstjänst än det som driver konsumenten mot ett köp.

Källa: IDG

Med Billmate väljer din kund om de vill betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning via 10 banker. Vi kan även erbjuda det populära betalsättet Swish. Vi tror inte på långa bindningstider eller andra dolda kostnader, därför har vi helt slopat bindningstider. Vi kallar detta 100% nöjd kundgaranti. Vi har kunder inom alla möjliga branscher och vi har stor och bred kunskap inom betallösningar. Vill du veta mer? Kontakta oss – vi finns här för dig!