Facebooks annonslösning har under flera år hjälpt e-handlare till ökad försäljning, och för den framgångsrika e-handlaren har Facebook varit en lika självklar marknadsföringskanal som Google Adwords. Nu tar Facebook ytterligare ett steg i rätt riktning och släpper något de kallar Produktannonser för Facebook – deras motsvarighet till Googles Shoppinglösning.
– Med de dynamiska produktannonserna har vi lyckats engagera våra kunder i mycket större utsträckning än tidigare. De första mätningarna pekar på en 20 procentig ökning av konverteringar, jämfört med vanliga Facebookannonser. Framförallt när det kommer till köp från mobila enheter – den kanske viktigaste tillväxtmarknaden för oss – där konverteringsgraden har fördubblats, säger Kristi Argyilan, vice VD på Target, och får medhåll från kollegor i branschen.
När allt mer av den totala trafiken idag kommer från mobila enheter, är det viktigt att ha en så enkel väg som möjlig från annons till slutfört köp för konsumenten, något som nu Facebook har tagit fasta på med sina Produktannonser. Genom att se till att ni som är e-handlare kan marknadsföra hela er produktkatalog mot Facebooks alla användare, på alla enheter, kan de nu visa fler produkter som är relevanta för deras användare. När lösningen släpptes i dagarna, fanns det tre olika inriktningsmetoder:
1) Dynamiska produktannonser: Facebook visar de mest relevanta produkterna, baserat på användarens intresse, geografi, surfvanor, ålder och så vidare, och så vidare…
2) Manuella produktval: Kontrollerade helt själv vilka produkter du vill exponera. Har du en bästsäljare, reaprodukter eller någon annan prioriterat produktgrupp, är manuella produktval vägen att gå.
3) Flerproduktsannonser: Du har nu möjlighet, att i nyhetsflödet, visa upp till tre produkter, i en enda annonsenhet. Varje produkt presenteras med unik bild och beskrivning och fungerar både i mobil och desktop.
Kombinera med Retargeting
Framöver kommer Facebook även rulla ut förbättringar till Custom Audiences-funktionen, deras namn för specialbyggda målgrupper. Genom att tagga upp besökare på en specifika produktsidor och sedan exponera dem för Flerproduktannonserna, får du en väldigt heltäckande marknadsföring. Förbättringarna kommer underlätta nyansering av dina målgrupper efter deras besöksfrekvens och vilka sidor de besöker. Tack vare möjligheten att visa tre produkter i en enda annonsenhet, ökar chansen att besökaren upplever annonsen om relevant och tacksam.
– Genom Produktannonserna och Custom Audiences har vi utökat våra retargetinginsatser mot mobila enheter, och våra preliminära utvärderingar pekar på hög ROI för våra klienter, säger Jonathan Wolf, produktchef på Criteo, en Facebook Marketing Partner.
Med lanseringen av Produktannonser för Facebook och den förbättrade Custom Audiences, visar Facebook att de är ett måste för e-handlaren och den digitala marknadsföraren.
Om författaren:
Gustav Thunander, SEO Sverige
Gustav Thunander är en del av teamet på SEO Sverige och är journalist i botten. Numera förkovrar han sig inom digital marknadsföring och är involverad i projekt rörande framförallt sökmotoroptimering och CPC-kampanjer på LinkedIn, Facebook och Google.