Förra året slog Black Friday rekord i Sverige och man kan säga att fjolåret var det stora genombrottet för Black Friday i Sverige. Det råder inga tvivel om att årets upplaga verkar slå rekord igen. Med detta i bakhuvudet kan det vara läge att ta en titt på hur din butik ser ut och hur den kommer stå emot anstormningen.
Enligt Postnord handlade svenskarna för 5 miljarder på Black Friday förra året. Det var en ökning med 1.7 miljarder från 2016 och hälften gjorde sina fynd online, aldrig tidigare har så många handlat på nätet under ett och samma dygn. Allting pekar på att fjolårets rekord med all sannolikhet kommer att slås igen. Men hur kommer din butik att kunna hantera alla besökare? Och har du tänkt igenom alla sidor på webbplatsen? Vi går igenom ett par saker som du kan dubbelkolla innan du drar igång din rekordsäsong!
Ta kontakt med ditt webbhotell
För att lyckas på Black Friday är det viktigt att din butik står pall mot all buzz du skapat med din grymma marknadsstrategi som vi berättade om i den förra delen i vår artikelserie. Ditt webbhotell ska därför vara pålitlig, hjälpsam och kunna hålla din webbplats igång 24/7. Så visst är ditt webbhotell en otroligt viktig del i om du ska lyckas med din försäljning!
Skapa en retursida med tydliga riktlinjer
Det är lika bra att säga som det är: alla kunder kommer inte att vara upp över öronen i sina inköp. Enligt lag har konsumenten alltid 14 dagars ångerrätt och därför är det viktigt att du är tydlig med var de ska skicka sina ångrade köp. Om det är konsumenten som ångrat sitt köp ska den betala returfrakten och om det är fel på produkten så är det en reklamation, det vill säga att du som e-handlare ska stå för frakten. Även om kunden har ångrat sitt köp kan den ändå vara positiv till upplevelsen och din butik. Se därför till att allt är tydligt och att returhanteringen går smidigt. Det ska vara enkelt att hitta till din returpolicy! Lägg gärna lite tid på att formulera en trevlig text och glöm inte en adress dit varan ska skickas. Om du behöver fräscha upp till minne kan du besöka Konsumentverkets webbplats där du hittar viktig information om ångerrätt och LODA.
Var tillgänglig
När kunden handlar kan det dyka upp frågor under processen. Det kan vara allt från en fraktkostnad till hur klädesplagget är i storlek. Om det är möjligt, se till att vara tillgänglig under hela shoppinghelgen och se till att du har en tydlig och uppdaterad kontaktsida där kunden snabbt och enkelt kan nå er. I vår första del gick vi igenom hur du kan förbereda ditt kundtjänstteam inför anstormningen. Det kan göra en stor skillnad på upplevelsen i din butik.
Testa testa testa!
Det bästa sättet att förutse eventuella problem med din webbplats under shoppinghelgen är att testa den. Din webbplats är ditt företag så utforska alla möjligheter som kan gå fel innan Black Friday. Testa dina länkar (WordPress har ett grymt verktyg som du kan testa!), kolla hur responsiv butiken är (du vet väl att vi svenskar handlar mer och mer med mobilen?), kontrollera hur hög belastning din butik orkar med. Ju mer du kan rätta till på förhand, desto bättre.
Analysera dina resultat
Efter att du genomfört din plan är det en bra tumregel att granska dina resultat. Oavsett om du använder dig av Google Analytics eller något annat verktyg är det bra om du samlar in din data och använder det för att ha underlag när du ska fatta beslut och hur du ska förbättra din inför nästa köpfest. Låt inte siffrorna gå till spillo, utnyttja dem – det är värdefull information kring dina kunders köpbeteendemönster. Avsätt tid för detta och du kan skörda frukterna efter årets shoppinghelg!
Med Billmate väljer din kund om de vill betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning via 10 banker. Vi kan även erbjuda det populära betalsättet Swish. Vi tror inte på långa bindningstider eller andra dolda kostnader, därför har vi helt slopat bindningstider. Vi kallar detta 100% nöjd kundgaranti. Vi har kunder inom alla möjliga branscher och vi har stor och bred kunskap inom betallösningar. Vill du veta mer? Kontakta oss – vi finns här för dig!