Sedan några år tillbaka är Black Friday en av e-handelns viktigaste försäljningsdagar. Förra året handlade vi svenskar varor för 3,6 miljarder just denna dag. Vi på Billmate ger dig tre tips på hur du kan förbereda din e-handel inför denna köpfest.

Black Friday infaller en månad innan jul, och även om företeelsen ursprungligen kommer från USA har den blivit en av de viktigaste dagarna inte bara inom svensk handel utan även på den europeiska e-handelsmarknaden.

Ta fram och informera dina kunder om specialerbjudanden

Inför Black Friday är det viktigt att dina kunder får information om de specialerbjudanden som du har tagit fram för just denna dag. Se till att hemsida och e-handel är uppdaterade med rätt information så att kunderna är redo för köp när det är dags.

De flesta e-handlare har rejäla rabatter på sina varor under Black Friday (upp till 70%) men självklart ska du beräkna din egen prismodell utifrån din verksamhets förutsättningar. Du kan gå ut med dina kampanjer redan i början av oktober så att folk kan kika på varorna i förtid.

Ta höjd för köpanstormningen

Din verksamhet bör fungera lika bra på Black Friday som alla andra dagar. Kanske behöver du ta in extrapersonal för att se till att din kundtjänst, lager- och orderhantering inte blir för långsam?

Om du inte vill att dina kunder ska bli besvikna så se även till att ha de varor på lager som erbjuds, annars kan själva köpupplevelsen snabbt förvandlas till något negativt. Om du vet att en viss vara kommer att säljas ut så se till att du har ett enkelt sätt att kommunicera detta på din hemsida när det sker. Att hålla kunderna informerade och uppdaterade under hela köpprocessen är A&O.

Säkra det tekniska

Eftersom många kunder besöker din hemsida och e-handel i samband med Black Friday så bör du ha säkrat att allt fungerar som det ska även vid högre belastning. Du kan testa prestandan redan innan för att identifiera svagheter i tekniken.

När det gäller själva betalprocessen, se till att ha en enkel och smidig betallösning för att slippa onödiga avhopp eller kundtjänsteärenden. Eftersom många handlar via sina smartphones så säkra dessutom att din webshop och betallösning fungerar lika bra oavsett varifrån köpet sker.

När Black Friday är över så tveka inte att fortsätta hålla kontakten med dina nya kunder. Tacka dem för deras köp och skicka gärna ut fler erbjudanden. Har du lyckats ge dem en bra köpupplevelse en gång finns det stor chans att de stannar hos dig även under julhandeln.