Instagram Shopping har gjort intåg i Sverige och många e-handlare jublar över den nya funktionen. Men vad innebär det och hur fungerar det? Vi reder ut begreppen.

Shopping i mobilen ökar markant och en av de vanligaste kanalerna att marknadsföra sina produkter är genom Instagram. Tjänsten Instagram Shopping har funnits i USA i flera år och i april 2018 kom den äntligen till Sverige. Många handlare uppskattar den nya funktionen som innebär att man kan lägga in prislappar i inlägg och om konsumenten klickar på prislappen kommer information och en köpknapp upp. Dock lämnar du Instagram och hamnar istället direkt i butiken och väl där kan man avsluta sitt köp.

Instagram Shopping.

Instagram Shopping har kommit till Sverige.

Instagramkontot måste vara kopplat till en företagsprofil

För att kunna använda den nya funktionen måste ditt Instagramkonto vara kopplat till en företagsprofil i Facebooks Business Manager och det kan ta några dagar innan kontot aktiveras. I nuläget är det bara varor som man kan sälja, så om du säljer tjänster kan du tyvärr inte nyttja funktionen.

Eftersom kundens klick från Instagram leder till butiken och att köpet genomförs där, går det inte att betala sina varor i själva appen. Det finns planer på att man även ska kunna betala sina varor direkt i Instagram-appen och denna funktion testkörs nu i USA och UK, så det dröjer nog innan det når Sverige. Men trenden visar att vi kommer att fortsätta att handla våra varor mer och mer genom mobilen och med Instagrams nya tjänst kommer det sannolikt underlätta både för konsumenter och handlare.

Med Billmate väljer din kund om de vill betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning via 10 banker. Vi kan även erbjuda det populära betalsättet Swish. Vi tror inte på långa bindningstider eller andra dolda kostnader, därför har vi helt slopat bindningstider. Vi kallar detta 100% nöjd kundgaranti. Vill du veta mer? Kontakta oss – vi finns här för dig!