Submit

Vad är konsumentköplagen?

Konsumentköplagen är en lag som hjälper dig som konsument med bland annat vad du kan kräva när det är fel på varan du köpt. Lagen är tvingande till konsumentens fördel. Det menas att den inte kan avtalas bort utan måste följas.

Denna lag gäller när du handlar varor från ett företag, nytt som begagnat. Även varor med nedsattpris har du konsumentköplagen vid din sida.

Dessvärre gäller inte lagen när du:

  • Köper varor från privatpersoner (då gäller köplagen)
  • När du handlar till din firma (gäller även enskild firma)
  • Köper bostäder eller leasing av bilar.

Hur fungerar konsumentköplagen för öppet köp?

Öppet köp som menas att du kan lämna tillbaka en vara inom en viss tidsperiod och få pengarna tillbaka, är inget som står i lag. Därför är det upp till varje enskild firma att bestämma vad som gäller för dem. Detta gäller samma sak med bytesrätt.

Vad säger lagen?

  • Du har tre års reklamationsrätt efter köp.
  • Om du upptäcker något fel på varan vid leverans eller inom 6 månaders tid är det företaget som står för ansvaret. Detta kallas för ursprungligt fel och berör även om information vid köp har varit felaktig, eller produkten avviker från vad som lovats.
  • Du ansvarar för att varan används på rätt sätt. Missbrukas detta har du inte konsumentköplagen bakom dig.
  • Vid reklamation har du rätt att önska om du vill få en ny vara eller reparera den du skickat tillbaka. Är det för dyrt för företaget att reparera eller inte har resursen till att ge en ny, har man rätt till att häva köp och få pengarna tillbaka. Även kan de erbjuda kompensation i form av kostnadsavdrag.
  • Är leveransen försenad eller blivit utebliven har du rätt att kräva att din produkt levereras. Vissa fall har du rätt att häva ditt köp om en vara inte levererats till ett speciellt tillfälle; exempelvis bröllopsklänning till ditt bröllop. Du har även rätt till att inte betala förens varan är levererad.
  • Om leveransen blir utebliven eller vid fel har du rätt till skadestånd för omkostnaderna. Dock måste det vara skäliga anledningar och bevisas i form av exempelvis kvitton. Anleningarna kan bland annat vara om du behöver ta ledigt från jobb eller måste ta en extra tur till kontoret.
  • Företaget får inte ge dig sämre rättigheten än vad som står i lag. Däremot kan dem ge dig bättre rättigheter.
  • Du har alltid rätt till att avbeställa en vara innan leverans. Är det en specialgjord vara som inte kan säljas vidare kan företaget kräva dig för ersättning.

 

Anmäl till ARN om du och företaget inte kommer överens

Om du och företaget inte kommer överrens har du möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Dem ger dig då en rekommendation på hur tvisten ska lösas.

För att få sitt ärende prövat hos ARN krävs det att:

  • Du anmäler händelsen inom ett år från det du klagare för första gången till företaget.
  • Summan är 500kr eller mer.
  • Företaget har sagt nej till ditt krav eller inte svarat dig.

Vi förstår värdet i att erbjuda en så skräddarsydd och trygg betallösning som passar alla! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag? Då är ni välkomna att kontakta oss på 040-30 35 00 eller info@billmate.se