Varje månad väljer vi på Billmate att lyfta fram en webbutik som använder vår betallösning. Denna månad har vi valt att lyfta fram Frisörgrossisten.com, som inriktat sig på försäljning av hårvårdsprodukter till frisörer.

Frisörgrossisten är ett familjeföretag som sålt hårvårdsprodukter till frisörsalonger sedan 60-talet. Till en början erbjöds deras produkter endast i grossistbutiker och via säljare som resterunt till de olika salongerna. Med tiden började det kännas som ett dyrt och förlegat sätt att sälja på, och det var då idén med e-handel föddes. År 2012 startade de webbutiken Frisögrossisten.com.

– Vi valde att starta webbutiken främst för att kunna nå ut till fler frisörer, över hela landet, berättar Joachim Ardfelt, Marknadsansvarig på Frisorgrossisten.com

Frisörgrossistens vision
Visionen hos Frisögrossisten.com är att alla frisörer ska kunna hitta allt de behöver till sin salong hos dem. Man ska inte behöva kontakta olika leverantörer, utan hitta produkter från samtliga tillverkare på ett och samma ställe. De säljer produkter från nästan alla tillverkare, och försöker även ha lite specialprodukter för att möta marknadens efterfrågan och sticka ut bland andra.

– Det ska vara snabbt, enkelt och prisvärt att handla hos Frisörgrossisten. Vi sätter även högt värde på att vara personliga mot våra kunder, och jobbar hela tiden med att förbättra vår kundservice, berättar Joachim.

Handeln mellan företag på nätet, B2B, är ännu inte fullt så etablerat som B2C men Frisörgrossisten tror att vi bara sett början på en expansion av B2B e-handel.

– Det känns som att vi i jämförelse med andra länder har långt kvar, men det gör att vi ser väldigt positivt på framtiden. Vi på Frisörgrossisten märker att allt fler företag börjar se fördelarna med att göra sina inköp via nätet, säger Joachim.

 

Marknadsföring och kommunikation
När Frisörgrossisten startade sin webbutik var de relativt ensamma inom sin bransch med försäljning på nätet. Idag har flera stora konkurrenter etablerat sig, och i och med det krävs mer arbete och kunskap inom e-handel för att nå ut. Frisörgrossisten har inte jobbat så mycket med sociala medier, men satsar däremot på nyhetsbrev som de tycker är ett bra sätt att kommunicera med sina kunder på. De jobbar även mycket med SEO.

– Vi slutade med Adwords för ett tag sedan, då det kostade oss mer än det gav. SEO-mässigt ligger vi däremot bra till, och vi drar stor nytta av vårt företagsnamn som gör att vi helt organiskt hamnar högst vid sökningar på ordet ”frisörgrossist”, berättar Joachim.

 

Prestashop och Billmate
Frisörgrossisten använder sig av e-handelsplattformen Prestashop som är en Open-sourcelösning där de själva kan bestämma hur innehållet på webbutiken ska se ut. Det var viktigt för Frisörgrossisten i deras val av plattform att inte behöva vara fast inom några ramar. Prestashop kräver en del kunskap i jämförelse med andra plattformar, men där har de haft bra hjälp av sin partner och webbyrån Evomedia Group.

Sedan ungefär ett halvår är Billmate en betalpartner till Frisörgrossisten.com, där faktura och kortbetalning är de vanligaste betalsätten. Frisörgrossisten använde sig tidigare av en stor betalleverantör på marknaden, men var inte helt nöjd. När de kom i kontakt med Billmate kändes det rätt direkt, då de sökte en mer lyhörd och flexibel betalpartner.

– Billmate kändes personliga, och även fast de inte är den största betalleverantören på marknaden har de stora finansiella muskler vilket känns oerhört tryggt. Sedan är servicen helt fenomenal! Oavsett tidpunkt och dag kan vi få kontakt med vår kontaktperson. Vi uppskattar även att Billmate alltid öppna för att bolla idéer och komma med tips på saker vi kan göra, berättar Joachim.

 

Avslutningsvis vill Frisörgrossisten dela med sig av sina bästa tips till dig som ska eller funderar på att starta webbutik.

1. Starta försiktigt och öka takten allt eftersom.
Att vara e-handlare är fantastiskt då du kan sitta hemma vid ditt köksbord och därifrån nå ut till hela världen. E-handel ger dig en möjlighet att starta försiktigt och gasa allt eftersom, utan att behöva ta på dig stora kostnader.

2. Nischa dig.
På nätet kan man nischa sig till en specifik produkt, vilket du aldrig kan om du startar en fysisk butik.

3. Håll koll på dina fasta kostnader, frakt och returer
Det är viktigt att hålla koll på sina fasta kostnader. Billmate är suveränt i och med deras rörliga upplägg där vi som e-handlare endast betalar när vi faktiskt säljer. Fraktkostnader är även viktigt att hålla koll på, och dessa är tyvärr en tung bit för de flesta av oss e-handlare.