Varje månad väljer vi att lyfta fram en webbutik som använder sig av vår betallösning Billmate. Denna månad får vi veta mer om Kinesiska Tecompagniet, som erbjuder en expanderande samling handplockade teer och tetillbehör av finaste kvalitet.

Webbutiken Kinesiska Tecompagniet startades 2012 av Wanjun Weng och Henrik Nilsson. Wanjun är född och uppväxt i Kina men bor i Sverige sedan 2009. Hennes kunskap och passion för te smittade av sig till sambon Henrik, vidare till familj och vänner, för att sedan mynna ut i en växande vilja hos dem båda att nå ut till fler med de härliga och varierande smaker som naturligt te kan erbjuda.

 – Te är en oerhört intressant produkt att fördjupa sina kunskaper i. Med en tusenårig historia och fantasifulla legender bakom nästan varje kinesisk tesort är det lätt att bli fängslad, säger Henrik.

Ledorden hos Kinesiska Tecompagniet är ”ursprung och kvalitet”. Henrik och Wanjun startade företaget med en ambition om att själva på plats i Kina välja de teer som de vill sälja, och att handla utan mellanhänder. Genom Wanjuns släkt i Kina har de fått kontakt med olika teodlare och även slutit avtal med förpackningsföretag som packar teerna i konsumentförpackningar som är speciellt framtagna för att bibehålla teets fräschör.

 Utbud och marknadsföring
I webbutiken hittar man teer och traditionella tetillbehör som är noga utvalda, plockade och bearbetade av sanna mästare. De teer som säljer bäst beror lite på säsong, men de gröna och vita teerna som skördas tidigt på våren brukar få ett uppsving under den perioden medan de lite kraftfullare sorterna säljer bättre framåt vintern. De har några få konkurrenter på den svenska marknaden, men deras stora kontaktnät i Kina och sätt att bygga relationer med teodlare, i kombination med deras direkta sätt att handla, gör dem unika. Sedan starten har de haft en god tillväxt, och planerar nu att utöka sortimentet med fler tesorter.

 – Det sägs att det finns 5000 olika kinesiska tevarianter som alla smakar olika. Ingen smaksättning tillämpas, utan skillnaden i smak beror helt och hållet på odlingens omgivning, tidpunkt de skördats, samt bearbetningen. Nu i maj åker vi till Kina för att testa årets skördar och för att utforska nya sorter vi kan börja sälja, berättar Henrik.

För att marknadsföra webbutiken jobbar Kinesiska Tecompagniet mycket med sociala medier och har kunnat se att försäljningssiffrorna stigit i samband med att de publicerat tjusiga bilder. De jobbar även med Google Adwords, som är ett bra verktyg för att öka konverteringen, men även en utmaning rent kostnadsmässigt. Kostnaden för sökord som ”grönt te” har på ett par år ökat från 2 SEK till 10 SEK per klick.

 WooCommerce och Billmate
Kinesiska Tecompagniet driver webbutiken med WooCommerce och har sedan 2014 Billmate som betalpartner.

– Vårt viktigaste krav i valet av betalleverantör var att de skulle ha en bra och snabb respons vid eventuella bekymmer. Vi valde Billmate då de fått goda omdömen, och hittills är vi oerhört nöjda med samarbetet, berättar Henrik.

Avslutningsvis vill Kinesiska Tecompagniet dela med sig av sina bästa tips till dig som ska eller funderar på att starta en webbutik.

– Det är viktigt att i början av företagets liv vara löjligt aktiv på sociala medier så att människor kan se att det är ett levande företag samt för att sprida budskapet om att man existerar. Man bör också försöka hitta någon produkt som man känner något djupare än att det är en kassako för, vi är övertygade om att det lyser igenom till marknadsföringen.

 

Läs mer om Kinesiska Tecompagniet på deras hemsida, där du även hittar deras ljuvliga tesortiment; https://www.kinesiskatecompagniet.se/