Som e-handlare är det viktigt att alltid ha koll på sin trafik, detta för att se hur många som besöker sidan och hur många av dessa som konverterar. Google Analytics är ett enkelt verktyg för att hålla koll på detta. Därefter kan man enkelt utvärdera om ens konverteringsgrad är lägre än vad den borde vara. I detta inlägg har jag valt att gå igenom 3 saker som är viktiga för att kunna öka dina konverteringar!

 

Se till att visa vad du erbjuder!

Visste du att enligt forskning så tar det enbart 3 sekunder innan du skapat ett första intryck av en ny person som du möter! Tänk dig då din hemsida som en person och då kanske du förstår hur viktigt det första intrycket är. Pratar vi exempelvis laddningstiden så sägs det att om din hemsida inte laddat klart på 3 sekunder (precis som med första intrycket) så kommer den potentiella kunden att lämna.

Men det är inte enbart laddningstiden som spelar roll. När vi pratar om det första intrycket så är det också väldigt viktigt att man känner att man hamnat rätt. Det är med andra ord viktigt att visa upp vad det är för produkter/tjänster som säljs. Det är också viktigt att sidan är lättnavigerad, med detta menas att det finns tydliga ”call-to-actions” knappar som uppmanar kunden vad som ska göras. Sökfälten bör också vara lätt tillgängliga så att man enkelt kan söka det man letar efter.

 

Ta fram erbjudanden!

Har du den första punkten under kontroll så är det dags för nästa steg!

Varför ska den potentiella kunden välja att handla från just din e-handel och inte en konkurrents? Är det samma produkter du erbjuder som någon annan men din e-handel har en frakt på 49kr medan din konkurrent erbjuder fri frakt. Är den potentiella kunden medveten om detta så kommer hen antagligen att handla från konkurrenten i stället.

Med detta sagt så lockar erbjudanden! Håll dig uppdaterad på dina konkurrenter och kika på listan under på förslag för vad du kan välja att erbjuda:

  • Fri frakt.
  • Snabba leveranser.
  • Fria returer.
  • Förlängd garanti.
  • Personlig service.
  • Öppet köp.

 

Säkra betalningar och rätt betalsätt!

Den sista men kanske den absolut viktigaste punkten av dom alla!

Tänk dig att din kund hittat vad den söker efter på din hemsida och lagt produkten i varukorgen, nu återstår det bara att slutföra köpet i check-outen! Men här händer det något, du erbjuder inte kundens preferens när det kommer till betalsätt och kunden väljer här med att lämna sidan.

Detta är ett verkligt problem som sker hela tiden och därför är det viktigt att se till att erbjuda en flexibel betallösning. Där kunden har möjlighet att välja mellan faktura, kort eller swish betalning! Många känner sig tyvärr fortfarande otrygga på nätet och vill möjligtvis därför betala med faktura tills de fått sin produkt. Mobilt BankID är också ett bra val att ha för att skapa en ytterligare trygghet för kunderna.

Med Billmates betallösningar så ingår allt detta, just för att vi förstår värdet i att erbjuda en så skräddarsydd och trygg betallösning som passar alla! Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag? Då är ni välkomna att kontakta oss på 040-30 35 00 eller info@billmate.se