Den senaste tiden har vi kunnat läsa nyheter om att bedrägerier med mobilt BankID ökar lavinartat. Men det finns några saker du som konsument kan göra för att förebygga bedrägerierna.

De senaste veckorna har en våg av bedrägerier via mobilt BankID sköljt över landet. Polisen har sett en ökande trend som började under våren och även ARN, Allmänna reklamationsnämnden, vittnar om att fallen ökat dramatiskt det senaste halvåret. Oftast sker bedrägerierna genom att kaparna ringer upp personer och säger att de är från banken och att de upptäckt att det är ett bedrägeriförsök på gång. Därefter uppmanas de att logga in på sitt mobila BankID.  Det är inte heller en särskild åldersgrupp som drabbas, utan detta kan drabba vem som helst. Men det finns några enkla saker som du kan göra för att undvika att själv bli lurad.

Ditt mobila BankID är en värdehandling

Det är viktigt att tänka på ditt mobila BankID som en värdehandling, precis som ditt pass och ditt körkort. Ett mobilt BankID är en e-legitimation och ska alltid förvaras säkert, lämna aldrig ut dina uppgifter till någon. Även om en person utger sig från att ringa från en myndighet, bank, polis eller företag så lämna aldrig ut dina uppgifter. De kontaktar dig aldrig via telefon och uppmanar dig att logga in med ditt mobila BankID.

Så använder du ditt mobila BankID på ett säkert sätt

BankID har listat följande punkter som kan vara bra att ha i bakhuvudet när du använder ditt mobila BankID.

  • Läs alltid noga texten som visas i BankID-appen: Var loggar jag in? Vad skriver jag under? Är du osäker, välj avbryt.
  • Lämna aldrig ut dina koder till någon annan.
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan person.
  • Tillåt notiser från BankID för att få kontroll på om BankID hämtas ut i ditt namn.

Misstänker du att du fått mobila BankID kapat? Kontakta din bank och gör en polisanmälan.

Hur kan e-handlare skydda kunder mot att bli utsatta för bedrägeri?

En lösning kan vara att aktivera en funktion där konsumenten identifierar sig med BankID direkt i butikens checkout. Som e-handlare kan du höra av dig till oss på Billmate för att få funktionen aktiverad. Billmate stödjer BankID på fil, mobilt BankID och BankID på kort. Läs vår artikel om hur BankID fungerar med Billmate Checkout. 

Vill du veta mer om oss och vår betallösning? Fyll i dina uppgifter i det här formuläret så kontaktar vi dig!