Nytt år, nya mål, nya löften! Vill du starta en webbshop i år, men vet inte riktigt var du ska börja? Vi på Billmate ger dig som funderar på att starta en e-handel de bästa tipsen!

E-handeln fortsätter att växa och det är många som väljer att satsa på att starta igång egna webbshoppar. Om du funderar på att ta klivet in i e-handeln under året har du kommit helt rätt! Här kommer fem tips som är bra att tänka på innan du startar upp din webbshop!

1. Gör en affärsplan

Vad ska du sälja? Vilka konkurrenter har du? Gör en ordentlig konkurrensanalys och slarva inte med förarbetet. Låt detta ta lite tid. På så sätt lär du känna din nya bransch och dessutom kan du även hitta dina egna USP:ar ”Unique Selling Points” som du ska sälja in till kunderna via hemsidan. Varför ska kunderna välja dig och inte dina konkurrenter?

2. Välj rätt plattform

När du vet vilken typ av butik du ska starta ska du välja en teknisk lösning som kan tillgodose dina behov. När du har en ordentlig och väl utformad affärsplan kan du antagligen se vad du behöver för typ av leverantör. Det finns en hel del lösningar att välja bland och det är bra att vara noggrann innan du bestämmer dig för vilken plattform du väljer. Vi på Billmate samarbetar med många företag som kan hjälpa dig att hitta den plattform som din webbutik behöver. Kontakta oss så guidar vi dig rätt!

3. Välj betallösning

Det finns flera undersökningar som visar att många e-handlare tappar kunder vid kassan och detta beror oftast på att man inte kan erbjuda en tillräckligt stor variation av betalsätt. Detta vill du självklart undvika! Vi på Billmate kan erbjuda dig flera olika betallösningar som gör att du kan koncentrera dig på att sälja dina produkter. Vi erbjuder de mest populära betalsätten, som till exempel Swish och faktura. Kolla in våra olika betallösningar här! Och givetvis är alla våra betalsätt trygga och säkra. Det är en självklarhet.

4. Marknadsför dig

Att göra reklam för sig själv och sina produkter eller tjänster kan vara svårt. Men det är likväl en nödvändighet om dina kunder ska hitta till dig och din butik. Gör en marknadsföringsplan. Kanske räcker det med att marknadsföra sig på Facebook till en början och på sätt skapa surr kring dig och din butik? Det är billigt, enkelt och du kan nischa in dina produkter till exakt rätt målgrupp. Investera tid i en bra och informativ Facebooksida! Här får du veta mer om hur du går tillväga. 

5. Skynda långsamt och glöm inte kundtjänsten!

Att starta e-handel och få den framgångsrik kan ta tid. Börja i en mindre skala och arbeta sedan successivt upp den. Butiken måste vara ständigt uppdaterad och kännas levande för besökarna och glöm inte kundtjänsten! Det är viktigt att kunderna lätt kan kontakta dig om det skulle uppstå problem.

Detta var bara några få tips om du går och funderar på att starta e-handel. Har du frågor om våra betallösningar? Tveka inte – kontakta oss! Vi finns här för dig!

Vill du läsa intressanta artiklar om e-handel? Besök ehandel.se!