Funderar du på att ta din fysiska butik online? Här går vi igenom några saker som du bör tänka på innan du tar steget.

Den svenska e-handeln fortsätter att växa och förra året omsatte den hela 67 miljarder kronor, vilket motsvarar knappt 9% av den totala detaljhandeln. Om du har en fysisk butik funderar du kanske på att ta den till nätet. Det finns dock några saker att tänka på innan du går vidare.

Ersätt inte – komplettera!

När du bestämt dig är det viktigt att att ta det i din egen takt och är du inte bekväm med att sätta upp den själv kan det vara en god idé att ta hjälp av en extern part eller byrå. WordPress har ett populärt plugin som heter WooCommerce och är väldigt användarvänligt. Var inte rädd för att prova dig fram! Men inse att det kommer ta en del tid och du ska se din webbutik som expandering och en komplettering till din befintliga butik. Surfa även runt på andra e-handlar och se hur de har gjort. Kanske kan du få inspiration därifrån?

Tekniken är inte det avgörande

Givetvis är ett viktigt att du väljer en plattform som är stabil och kan hantera din butik på ett bra sätt, men det är inte det som är den avgörande faktorn för hur resultatet för din näthandel kommer att bli. Du bör istället tänka att din e-handel ska vara lika rolig och inspirerande som din fysiska butik.

När är det läge att ta hjälp av någon?

Du är bäst på din egen butik! Låt det bli en av dina styrkor när du utvecklar webbutiken. Behöver du hjälp inom andra områden ska du överväga att ta hjälp från någon extern. Ju tidigare du inser att du behöver hjälp, desto bättre. En expansion kostar tid och energi – var smart och fördela resurserna på bästa sätt.

Välj rätt betallösning

Undersökningar visar att många kunder lämnar butiker redan i kassan. Detta beror på att butiken inte erbjuder det betalsätt som kunden efterfrågar. Genom att erbjuda så många betalsätt som möjligt kommer konverteringen öka markant. Om du väljer att använda dig av WooCommerce kan du välja att installera vår Billmate Checkout som erbjuder de mest efterfrågade betalsätten, inklusive Swish som är en funktion som både kunder och e-handlare uppskattar. Vi har givetvis stöd för andra plattformar och oavsett vad du väljer hjälper vi dig gärna. Vill du veta mer om oss och våra tjänster? Fyll i det här formuläret så kontaktar vi dig!