Nu är det alldeles strax dags för den stora e-handelssäsongen. Den kickar igång fredagen den 23 november med Black Friday, Cyber Monday och sedan är hela julhandeln igång.  I den här artikeln ger vi dig några tips på hur du kan förbättra kundernas upplevelse inför anstormningen på Black Friday.

Du har förberett dig i månader. Butiken är fixad, alla kampanjer har gått ut och alla erbjudanden är presenterade. Men hur väl förberedd är din kundtjänst för Black Friday? Vi på Billmate brinner för just kundsupport och därför vill vi dela med oss av våra bästa tips till dig som driver en e-handel.

Lär dig av dina tidigare misstag

Tänk tillbaka på föregående år och kolla gärna igenom statistik och annat. Det kan ge dig en allmän uppfattning om hur väl kundernas förfrågningar och problem hanterades. Ta dig även tid att gå igenom medarbetar- och kundundersökningar som du gjorde förra året. Kan dessa ge dig en bild av hur väl förberedda ni var och vad ni kan göra bättre till årets säsong? Var ni underbemannade? Gör lämpliga justeringar innan ni går in i årets högsäsong så kommer du, dina medarbetare och dina kunder få en fröjdefull jul och Black Friday.

Ge dina anställda rätt verktyg att lyckas

Om dina anställda är nöjda och trivs med sitt arbete och sin arbetsmiljö kommer de att prestera bättre och även ge kunderna en bättre upplevelse. Investera i dina anställda genom att erbjuda dem teknik och utbildning som kan hjälpa dem i stressiga situationer. Att förstå och känna igen kundens missnöje kommer förkorta tiden det tar för dina medarbetare att lösa problemet. Detta ökar sannolikheten för att kunden kommer få en positiv känsla och vara mer tillfredsställd med butiken och bemötandet. Dessutom minskar oron hos dina kundtjänstmedarbetare över att inte kunna förutse en kunds behov och inte kunna bistå med tillräcklig hjälp. Produktutbildning är givetvis en viktig del av försäljningen, men överväg också att införa en serviceutbildning för att ta kundupplevelsen till nästa nivå. Kort sagt: Om du ger ditt team rätt verktyg att leverera den mest personliga och mest professionella upplevelsen kommer ni att lyckas!

Kommunicera i rätt kanaler

Kunderna vill kommunicera med varumärken och butiker som de själva väljer. Olika kanaler ger dessutom unika möjligheter till försäljning och kundservice. Många konsumenter kommer att välja fler kanaler att kommunicera i, både mail, chatt, telefon och sociala medier. Se därför till att alla dina kanaler är bemannade och kan täcka upp. Tillgängligheten är mycket viktig för dagens konsumenter, särskilt den yngre generationen. Gör därför en plan och ett schema för att underlätta för dina medarbetare.

Med Billmate väljer din kund om de vill betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning via 10 banker. Vi kan även erbjuda det populära betalsättet Swish. Vi tror inte på långa bindningstider eller andra dolda kostnader, därför har vi helt slopat bindningstider. Vi kallar detta 100% nöjd kundgaranti. Vi har kunder inom alla möjliga branscher och vi har stor och bred kunskap inom betallösningar. Vill du veta mer? Kontakta oss – vi finns här för dig!