Vad är SEO och varför bör man lägga ner tid på de?

Sökordsoptimering eller SEO som vi kallar det för i detta blogginlägg, är något som varje e-handlare bör fokusera på.
I korta drag handlar det om att optimera sin hemsida och sina produkter för att visas högre upp på Google.
Men hur går man tillväga?

Här ger vi dig 6 ingående tips om hur du optimerar din e-handel.

Gör en sökordsanalys

En sökordsanalys är en analys som ger dig volym på dina sökord men även ger dig potentiella nya sökord som du kan vilja rankas på. Detta görs lättast via sökordsplaneraren.

Säger vi att du vill rankas på ordet ”kakor” så söker du på det ordet i sökordsplaneraren och får både sökvolym och sökordsförslag som du kan använda.

Därefter kan du ladda ner resultatet och börja rensa bort icke relevanta sökord.
Till slut har du en lista med förhoppningsvis bra sökord som du kan skapa landningssidor av.

Tips: tänk på att inte använda mer än 1 sökord per landningssida.

Optimera titlar

En titel är det som syns i internetfliken och i sökresultatet. Titlar har sen en tid tillbaka vägt mycket när det kommer till rankningsfaktor och bör prioriteras. Kombinerar du det med bra url-struktur, har du en bra början till optimering av din hemsida.

Meta-titel från SERP (Google sökresultat).

 

Titel från internetfönstret.

 

För att skapa en bra titel bör du använda ditt sökord och företagsnamn.
Vill du ranka på ordet ”chokladkaka” är ett exempel på en titel: God och enkel chokladkaka | företagsnamn.se

Tips: Håll titeln kort, förklarande och enkel om vad sidan innehåller.

Meta-beskrivning

Meta-beskrivning används mest som säljande text, men kan även ha en liten rankningspåverkan.
Det är här du som e-handlare ska förklara mer ingående vad landningssidan erbjuder.

Tips: Har du för lång meta-beskrivning kommer det se ut som ovanstående bild.

 

Fortsätter vi med kakexemplet kan din meta-beskrivning vara: Vi på ”företaget” erbjuder nybakta kakor för lågt pris. Kom in och titta på vårt utbud!
Att fixa meta-beskrivning är tidskrävande för en större e-handel. Men vårt tips är att börja skriva på de sidor som drar in mest trafik.

Optimera bilder

En av de faktorer som mest brukar påverka laddningstiden på en hemsida är just bilder.
Vi rekommenderar att du komprimerar dina bilder till mindre storlek. Detta kan göras både i diverse bildprogram och via plugins till ditt CMS system.

Ta gärna en titt inne på pagespeed insight för att se hur mycket tid du kan spara ner genom bland annat komprimera dina bilder.

När vi ändå pratar om bilder tycker vi att du ska lägga ner extra tid på att skriva alt-text.
Alt-text är en ordförklaring över vad bilden innehåller. Detta görs lättast via media biblioteket där du har laddat upp dina bilder.

Alt-text har flera påverkningsfaktorer men dem mest vanliga är:

  • Google lättare ska förstå innehållet i bilden
  • Hjälpa till att rankas via Google Image 

Content

Relevant content är troligen det viktigaste just nu för en hemsida. Unikt och relevant innehåll väger mycket i Googles ögon.
Här är det viktigt att inte kopiera andras texter utan skriv med egna ord.

När det gäller e-handlare som återförsäljer varor, tas ofta produktbeskrivningen från företagets egna hemsida. Detta har Google börjat lägga mindre fokus på som duplicerat innehåll. Däremot är det alltid bättre att vara unik och inte ha samma texter som andra.

Mobilvänlighet

Sista vi ska prata om är mobilvänlighet som blir allt viktigare och viktigare.
Det görs ca 55 miljoner sökningar per månad i bara Sverige*.

För mobilvänlighet tillhör bland annat att designen ser bra ut. Då menar vi rent visuellt med bland annat knappar, menyn, att sidan inte är för liten eller för stor för mobilskärm.
Helt enkelt ska det vara lätt manövrerat för kunden.

Tips: använd mobilvänlighetstestet från Google för att se om din hemsida är mobilvänlig.

 

Vi hoppas detta blogginlägg har hjälpt dig att förstå SEOs betydelse.
Önskar du mer tips från oss? Följ oss gärna på våra sociala medier.