För att använda sig av Swish som betalalternativ, behövs ett separat avtal. Men hur går man tillväga och vilket Swish- alternativ ska man som e-handlare välja? Vi reder ut begreppen.

Swish blivit ett omtyckt och populärt betalalternativ för svensken. Enligt rapporten Svenskarna och Internet 2017 använder 66 procent av svenskarna Swish och det är hög efterfrågan på att betala med appen när man handlar varor på internet. För att du som e-handlare ska kunna integrera Swish i din betallösning krävs att din leverantör har stöd för det, men du måste också ha ett separat avtal med din bank för att kunna erbjuda tjänsten till dina kunder.

Hur skaffar jag Swish till mitt företag?

Du ansluter dig till Swish genom att teckna avtal med din bank och sedan kan du ansluta till Swish API. Som e-handlare behöver du skaffa tjänsten Swish för Handel, som är särskilt utformad för näthandel, om du vill integrera Swish i din Billmate Checkout. Detta för att vi på Billmate ska kunna motta en bekräftelse på att betalningen är godkänd och på så sätt kunna meddela dig som handlare att beställningen är slutförd. Dessa funktioner saknar Swishs andra alternativ, Swish för Företag, och det är därför inte lämpligt att integrera i sin webbutik. Swish för Företag är däremot ett bra alternativ för din fysiska butik.

Swish och Billmate Checkout

Vi har integrerat Swish till WooCommerce och PrestaShop! Givetvis erbjuder vi även andra populära betalsätt som direktbetalning via bank, kortbetalning, faktura och delbetalning. Vill du inte köra med en färdig checkout erbjuder vi även möjlighet att använda våra färdiga betalmoduler där man styr kassan själv. Dock fungerar bara Swish i Billmate Checkout.  Vi har ett öppet API som gör att du som handlare lätt kan integrera. Behöver du hjälp finns vårt duktiga supportteam på plats med hjälp och stöd för dig. Kontakta oss idag – vi finns här för dig!