Black Friday och Cyber Monday är ett ypperligt tillfälle för alla e-handlare att ta tag i sin marknadsstrategi. Vi har samlat fem tips till dig som behöver lite extra inspiration inför högsäsongen.

Black Friday och Cyber Monday kan vara en bra möjlighet för dig att sprida varumärkeskännedom om din butik och dina produkter. Konsumenterna kommer ägna hela shoppinghelgen åt att dammsuga nätet efter de bästa rabatterna. Detta ställer krav på dig som ska marknadsföra produkter och sidorna. Hur skapar man de bästa kampanjerna, de mest vinnande SEO-strategierna och genomtänkta målsidor för att maxa engagemanget för din butik på Black Friday? Här är några tips till dig som vill ta tillfället i akt att vässa din taktik och driva in mer trafik. Dags att vässa din marknadsstrategi!

Skapa landningssidor

Det råder inga tvivel om att landningssidor är ett av det mest effektiva sätten att locka både nya och gamla kunder till din butik. Skapa unika landningssidor för specifika erbjudanden till kunder som söker efter rabatter och kampanjer som är relaterade till Black Friday och Cyber Monday. Gör en ordentlig sökordanalys och skapa content som engagerar, infoga tydliga call-to-actions för att få kunden att ta nästa steg i processen. Glöm inte att berätta för besökarna att erbjudandet är tidsbegränsat – det kan få konsumenten att snabbare slutföra sitt köp.

Producera spännande innehåll

Investera tid i research när du ska skapa ditt content. För maximal effekt bör du ha startat minst en månad innan. Det kan kännas svårt att planera så långt i förväg, men försök leda in kunderna in i processen genom till exempel presenttips. På så sätt har kunden redan bestämt sig vad den ska handla redan innan Black Friday drar igång. För att rikta in dig på din målgrupp bör du vända dig till Google Adwords eller Google Trends för att hitta de mest relevanta sökorden för just din butik och dina produkter. På så sätt kan du med lätthet skapa säsongsbetonat content och göra infographics, bloggar, rörligt material som kommer att sticka ut från dina konkurrenter.

 

marknadsstrategi

Investera i remarketing

Remarketing kan vara irriterande, men det är ett av de mest effektiva sätten att nå ut till dina kunder. Genom remarketing kan du nå personer som redan besökt din butik, men som inte fattat beslut om att köpa produkten eller produkterna. Oavsett om du satsar på remarketing, sökordskampanjer eller andra digitala kampanjer är det viktigt att skriva en säljande och inbjudande copy till din annons. Det är där du övertygar dina kunder att ta det där sista steget till att slutföra köpet. Remarketing är alltså ett bra komplement till dina övriga kampanjer då det både kan öka varumärkeskännedomen och konverteringen.

Ha koll på din SEO-strategi

Inför högsäsongen är det en bra idé att optimera sin SEO-strategi. Gör en fördjupad sökordsanalys och ta vara på de mest sökta termerna i kombination med ditt varumärke, produkt eller tjänster för att utforma din strategi. Om du fokuserar på longtail-sökord som innehåller specifika produktnamn, rabatter och erbjudanden blir det lättare för dig att säkerställa en hög Google-rankning. Detta kommer att leda till att du får fler besökare till din webbplats och maxa antalet konverteringar.

Skapa kampanjer i sociala medier

Sociala medier är den mest effektiva plattformen att satsa på. Här kan du marknadsföra dina produkter och tjänster till en bred publik. Faktum är att kampanjer på sociala medier kan bidra till att skapa en hög varumärkeskännedom, få högt engagemang och öka din kundbas. Här kan du välja att skapa vanliga inlägg och videor där du förklarar fördelarna med dina produkter och tjänster. Detta bör vara en av dina viktigaste satsningar i din marknadsstrategi.

Så vad händer nu då? Jo, testa något eller alla dessa steg så kommer du att maximera möjligheten för dig att nå ut med dina produkter. Och glöm inte att analysera dina resultat för att se om du kan förbättra något inför nästa år.

Med Billmate väljer din kund om de vill betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning via 10 banker. Vi kan även erbjuda det populära betalsättet Swish. Vi tror inte på långa bindningstider eller andra dolda kostnader, därför har vi helt slopat bindningstider. Vi kallar detta 100% nöjd kundgaranti. Vi har kunder inom alla möjliga branscher och vi har stor och bred kunskap inom betallösningar. Vill du veta mer? Kontakta oss – vi finns här för dig!