Produktbeskrivningar för din webbutik – ur flera perspektiv
De flesta vet att man måste ha någon form av innehåll på sin hemsida, både för Google och så klart även för kunden. Frågan är då, vad ska man skriva? För vem? Produktbeskrivningar, som vi riktar in oss på i denna artikeln, är viktiga ur flera aspekter. Delvis är det ett bra tillfälle för dig att skapa bra och relevant innehåll för din e-handel. Dessutom är det väldigt bra för kunden att få möjligheten att läsa om det du säljer. Med andra ord, du behöver produktbeskrivningar i din webbshop, både för att Google och dina kunder ska bli glada. Vilket är lika med att även du blir glad!
Skapa produktbeskrivningar i din webbutik för kunden
Oavsett vad du säljer i din webbshop, det kvittar om det är konst, organiska strumpor eller kläder från det senaste modet – din kund vill veta vad det är och varför hon eller han ska köpa just denna produkten. Något av det viktigaste att tänka på i en produktbeskrivning, är att kunden inte har möjlighet att varken känna eller prova produkten. Hur luktar den här parfymen egentligen och hur känns tyget på den där tröjan? Krymper jeansen i tvätten eller kommer de att töja sig någon storlek? Är skorna små eller större i storleken än vanligt? Hur smakar egentligen detta teet? Med andra ord, är det viktigt att du utgår från att kunden inte vet något mer om din produkt än bilden som visas i din webbshop.
För att det ska vara värt för din kund att betala och vänta på sin vara, istället för att leta upp en annan butik där personen i fråga faktiskt kan känna, klämma och fråga – måste hon få veta vad det är och varför hon ska köpa det. Här finns ett ypperligt tillfälle för dig att inte enbart beskriva produkten, men även att sälja den. På det grundläggande planet beskriver du produkten, sedan kan du öka en nivå, genom att sälja in den. Är det en stickad kofta i mörkröd färg, eller är det en mjuk och värmande kofta i en djupröd färg som matchar höstens vackra löv? Är det ett te med persikosmak, eller är det ett te som påminner om solmogna persikor längs Italiens kust?
Skapa produktbeskrivningar i din webbutik som intresserar Google
Säkert har ni hört uttrycket ”content is king”. Innehållet på dina webbplatser är avgörande för att dina kunder ska hitta dig. Det finns många riktlinjer att följa för att ditt innehåll ska passera Googles algoritmer. Vi kan aldrig riktigt veta, men experterna verkar i alla fall ha ett och annat säga som visar sig fungera i praktiken.
- Skriv för de som läser.
Du skriver för läsarna, eller kunderna, inte för Google. Texter som ingen vill läsa, kommer allt eftersom sluta att få besökare. Varken Google eller dina kunder gillar oläsliga texter.
- 50 ord är lika med noll.
Du bör ligga på 200 – 500 ord per produktbeskrivning. Svårt? Ja, det kan det vara ibland. Tänk på att det är viktigt att själva produkten får en riktigt bra beskrivning. Helst ska hela texten vara top notch, så klart. Får du inte till mer än 150 ord på själva produkten, låt det vara där då. Få ihop ytterligare 100-200 ord om företaget som ligger bakom. Du kan inte bara smeta ut beskrivningen med alla möjliga utfyllnadsord. Som sagt, dina kunder ska vilja läsa.
- Sökord.
Vad söker din kund på när hon eller han ska köpa ditt te? Organiskt te eller hälsosamt te? Mycket möjligt! Bomba helst inte din text med hundratals olika sökord, det är viktigare att det är naturligt.
Produktbeskrivningar i sin helhet för e-handel
Produktbeskrivningarna behövs för att kunden inte kan känna, lukta eller direkt ställa en fråga angående produkten. De behövs även för att Google ska förstå är sidan är aktuell och vad den handlar om. Dessutom är det viktigt att uppdatera med nya texter och bilder för att hålla sin webbshop vid liv. Både Google och dina kunder klickar sig vidare om den senaste texten lades till 2009.
Om författaren
Sandra My Jaensson, Goji Skrivbyrå
Sandra har alltid haft ett brinnande intresse för att skriva och har arbetat som copywriter och skribent sedan några år tillbaka. Nyligen startade hon sin egna skrivbyrå, Goji Skrivbyrå, där hon främst erbjuder tjänster såsom produktbeskrivningar, blogginlägg, nyhetsbrev och annat som är viktigt för företag inom e-handel och andra områden på webben.